Eerste week op de boerderij - Reisverslag uit Invercargill, Nieuw Zeeland van Coco Bruyère - WaarBenJij.nu Eerste week op de boerderij - Reisverslag uit Invercargill, Nieuw Zeeland van Coco Bruyère - WaarBenJij.nu

Eerste week op de boerderij

Door: Coco Bruyère

Blijf op de hoogte en volg Coco

09 Augustus 2014 | Nieuw Zeeland, Invercargill

Hallo allemaal,

Zo mijn eerste week op de boerderij zit er al weer op. Wat vliegt de tijd zeg..

Deze week heb ik best moeten wennen aan alles hier. Elke dag volle bak werken na een studentenleventje gewend te zijn valt toch best even tegen.

Alles is hier zo groot, en alle nieuwe dingen en nieuwe informatie die je over je heen krijgt vraagt behoorlijk wat energie. Ook fysiek is het behoorlijk zwaar met al die kalveren tillen en met melkemmers slepen. 's avonds ben ik dan ook aardig gesloopt.

Kijk er dus maar niet raar van op als ik straks als een bodybuilder terug kom;)


We melken nu ongeveer 180 koeien. Ja reken maar uit, dat zijn ook zoveel kalfjes!! De maand augustus is een iet wat chaotische maand hier omdat alle droge koeien (die 6 weken bij iemand anders hebben gestaan) nu weer allemaal terug komen om te kalven wat een behoorlijke klus is. Momenteel zijn er ongeveer 5 a 600 koeien op het bedrijf terug.

Ohja er is hier geen stal voor de koeien, alleen een overdekte melkstal en een schuur voor de kalveren. Alles staat dus buiten en de kalfjes worden ook buiten geboren.

Hoe ziet mijn dag eruit?

We beginnen om 6 uur (wat later in de periode 4 uur wordt, dus ik geniet er nog even van;)) Dan begin ik met twee medewerkers met 'kalfjes rapen' (in het donker, goed zoeken dus). Eerst bij de koeien en dan bij de vaarzen. Dit zijn momenteel 's ochtends tussen de 10 en 20 kalfjes. We halen de kalfjes dus op een truck en een aanhang wagentje (ook wel te zien op de foto) en zoeken de moeders erbij, wat niet altijd makkelijk is. Daarna houd ik me bezig met het voeren van de kalfjes. Vooral het leren drinken van de nieuwelingen is een tijdrovende klus maar ik ben de kalfjes nog steeds niet zat!

Als dat gedaan is ga ik vaak nog helpen in de melkstal. De melkkoeien zijn dan meestal al klaar maar de springers (2e kalfs koeien of ouder die nog moeten afkalven) en de vaarzen worden ook elke dag door de melkstal gedaan om de moeders eruit te zoeken en voor de vaarzen vooral ook om te wennen.

's middags voeren we vaarzen en springers bij op de plek waar ze normaal afkalven. De springers kalven soms ook wel in de wei af maar als het te nat is gaan ze naar een soort van paddock.

Deze koeien staan dan vaak op de voergang en deze moet je dan ook weer terug brengen naar deze paddocks. Wat relatief lange afstanden zijn vergeleken met Nederland. Gelukkig overbruggen we de meeste afstanden met crossmotors.

Daarnaast nog wat andere klussen die gedaan moeten worden.

Later in de middag beginnen we weer met kalfjes rapen, kalfjes voeren en melken. Dan help ik meestal met melken en later nog kalfjes voeren als het nodig is.

Rond een uur of 6 zijn we klaar en is dan nog de grote opgave om te koken waar je dan totaal geen zin meer in hebt. Maar gelukkig kan ik dit combineren met Markes (de medewerker) waar ik bij in huis zit. Daarna is het lekker op de bank liggen en op tijd naar bed.

Dat waren een beetje de dagen tot nu toe. De aankomende weken komt de grote storm kalveren en koeien. Dus waarschijnlijk dat ik pas weer een verhaaltje schrijf als dat een beetje voorbij is ;).

Ik hoop dat ik een beetje een indruk heb kunnen geven hoe het hier gaat. Het weer was trouwens aardig goed deze week! Veel zon alleen gister was er sneeuw!!! Koud!! Hopen dat het snel voorjaar wordt.

Misschien tussendoor nog een kleine update!

Liefs hardwerkende Coco

  • 09 Augustus 2014 - 10:08

    Carla Heemskerk:

    Hoi Coco,

    Jazeker heb ik een indruk gekregen,
    van het wel en wee in Nieuw-Zeeland...
    Ik kan me voorstellen, dat het best zwaar is
    en dat je echt moet wennen...
    Petje af voor je hoor!

    Suc6 met kalfjes rapen (hihi grappig gezegd zo)
    en veel plezier tijdens het "kraamschudden"
    En geniet ook van de omgeving daar...

    Liefs uit Rutten... doei doei

  • 09 Augustus 2014 - 11:21

    Mammie:

    Hoi lieve Coco,

    Ik heb erg veel bewondering voor je en ik weet dat je een doorzettertje bent. Je moet maar denken dat na augustus als alle kalfjes geboren zijn het alleen maar beter wordt en dat de lente in aantocht is. Ik begrijp na het zien van de foto's nu ook beter waarom ze je helemaal in nieuwe bedrijfskleding gestoken hebben. Met het koude en natte buitengebeuren heb je aan een mooie Hollandse overal ook niet veel. Prachtige plaatjes heb je geschoten! Wat een andere wereld en wat een geweldige ervaring en verrijking voor de rest van je leven. Ik zit met Jac op Terschelling gezellig onder de luifel met een heerlijk bakkie koffie. We hebben net twee dagen op het strand doorgebracht en genieten volop van het eiland. Als ik thuis ben maken we een Skype date. Hele dikke kus and take care!

  • 11 Augustus 2014 - 19:16

    Gerke:

    Hoi Coco,

    Wat ontzettend leuk om dit te lezen! Indrukwekkend zeg, dat je zo vaak aan het 'kalfjes rapen' bent haha. Succes aankomende drukke periode en geniet ervan hè ;-).

    Liefs Gerke

  • 11 Augustus 2014 - 20:44

    Jannie:

    Ha Coco,

    Ik zag op Facebook dat iemand je verhaal leuk vondt, dus ben ik ook maar even gaan lezen :-). Leuk verhaal en leuke foto's, vooral die op crosmotor! :-)

    En als je een baalmomentje hebt, het gaat vanzelf weer over en deze ervaring zul je zeker nooit vergeten! Veel plezier, succes met hard werken, kalfjes zoeken, alles leren en geniet!

    Groetjes Jannie Bossers

  • 12 Augustus 2014 - 11:26

    Hanneke Van Leeuwen:

    Hoi Coco,

    Wat leuk om jouw verhaal te lezen. Ziet er stoer uit op de motor, maar als ik het zo lees, moet je wel hard werken zeg! Probeer ook te genieten van het mooie land. Lieve groetjes Hanneke

  • 12 Augustus 2014 - 21:59

    Aagje:

    Lieve Coco,

    Jemig de pemig wat stoer, mooi, zwaar, groots is het daar. en wat een lange dagen maak je!!!
    Ik ga straks op internet kijken wat nou precies afkalven betekend, en als je terug bent hoor ik het ook graag nog eens van jou, jij vrouw uit de praktijk.
    Volgens mij als je straks terug bent in Nederland en je werkt dan op een boerenedrijf, is het pinuts, in elk geval vwb de afstanden en het aantal koeien.
    Mijn oma had er dertig, ik sliep vlakbij de deel, en vond het een heerlijk geluid in de winter als ze de koien ging melken, het klinken van de ijzeren emmers, het gesnuif van de koeien.
    Ik begrijp dus dat er daar geen stallen zijn, hebben wij onze koeien dan zo verwend, of heeft het met het ras te maken?

    Nou meis, ik denk aan je, en geniet van je verhalen, dikke zoen uut Ernhem, xxx Aag

  • 13 Augustus 2014 - 00:13

    Dwight & Corina Lobry:

    Dag Coco,

    Om ons te introduceren: wij zijn de "pleegouders" van Trouduc, de achterburen dus. Bastia(a)n vertelde over je reisblog. Nou, dat zijn we onmiddellijk gaan lezen. Wat een geweldige dingen maak je down under mee, nous sommes très jaloux. En die foto's zijn prachtig, vooral die ene waar je op de crossmotor zit. Wat een stoere meid ben jij. Pa en ma kunnen trots op je zijn.

    We zouden het leuk vinden als je in je volgende verslag iets over het leven van de lokale bevolking kunt vertellen. Wat eten ze, doen ze net zo "gek" als wij in Europa, hoe is de levensstandaard, enz. Verder: hoe is de omgeving, hoe koud kan het er worden in augustus, kortom, we zijn geïnteresseerd in het wel en weer aldaar. Hebben ze trouwens op de boerderij katten?

    Met Trouduc gaat alles goed. Zodra hij 's morgens naar buiten mag, laat hij zich zien; daarna maakt hij de nodige ommetjes. 's Avonds proberen we hem te vangen (als we tenminste thuis zijn) en brengen we hem naar huize Bruyere.

    Liefs uit Huissen; we kijken vol verwachting uit naar het volgende relaas, werk ze, maar geniet vooral,

    Corina & Dwight Lobry

  • 17 Augustus 2014 - 18:50

    Willem Peetoom:

    Hallo coco ik geniet van je verslag en de fotos het is daar weer heel anders dan hier in Canada.
    En dan het weer hier 25 tot 30 en bij jou sneeuw en goor.
    Ik weet zeker dat jij dit gaat waarmaken al is het nog zo zwaar, je bent een doorzetter en altijd vrolijk.
    Geniet van al je ervaringen en al die kalveren die nog komen ,en als er 1 is die dat met die kalven kan volbrengen ben jij het wel. Ik weet uit ervaring hoe goed je met kalveren bent en hoe liefdevol je er mee omgaat.

    Nou meid nog een heel mooie tijd daar ,het zal hard werken zijn maar je bent een sterke jonge meid.
    Groeten van je out stage bieder uit Barrhead Canada.

    Willem

  • 18 Augustus 2014 - 22:29

    El Papa:

    Hé la Coque, j'espère que tu ( tout ) vas bien. Je pense souvent à toi. Tu dois travailler dur mais c'est une expérience incroyable. Je voudrais bien skyper avec toi mais quand? Gros bisous.

  • 20 Augustus 2014 - 16:48

    Mamsie:

    Hi lieve Cootje,

    Volgens mij heb je het echt mega druk. De tijd zal vast snel gaan met al die schattige pas geboren kalfjes die nog van alles moeten leren. Hier is het stilletjes de weekeinden en ik moet natuurlijk al die heerlijke brownies zelf opeten. Ik heb afgelopen weekend 40 km gereden op de racefiets en ga dit langzaam aan opvoeren. Heel erg leuk en je komt nog eens ergens. Lieve schat zorg goed voor jezelf en geniet van alles. Natuurlijk kijken we uit naar een nieuw stukje op het weblog maar ik begrijp ook dat je blij bent als je met alles klaar bent aan het eind van een lange dag. Dikke kus mamsie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Coco

Actief sinds 27 Juni 2011
Verslag gelezen: 1080
Totaal aantal bezoekers 36088

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 01 Augustus 2014

New Zealand

04 Juli 2011 - 23 Augustus 2011

Stage in Canada

Landen bezocht: