Kalfjes in de maak, vakantie, verassing en meer! - Reisverslag uit Invercargill, Nieuw Zeeland van Coco Bruyère - WaarBenJij.nu Kalfjes in de maak, vakantie, verassing en meer! - Reisverslag uit Invercargill, Nieuw Zeeland van Coco Bruyère - WaarBenJij.nu

Kalfjes in de maak, vakantie, verassing en meer!

Door: Coco Bruyere

Blijf op de hoogte en volg Coco

18 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Invercargill

Hallo allemaal!

Oeps! Toen was het alweer 3 maanden geleden dat ik mijn laatste verslag heb geschreven! Hoogste tijd dus om jullie weer op de hoogte te stellen van hoe het hier gaat!

Waar zal ik beginnen?!

Op de boerderij

Eind oktober zijn we begonnen met het insemineren van de koeien. Oftewel nieuwe kalfjes in de maak! Met het melken in de ochtend staat de boer (Hennie) op een plateau aan het einde van de carrousel, waar de koeien de melkstal weer verlaten. In mijn vorige verslag heb ik jullie verteld over de tailpaint toch? Nou Hennie kijkt dus bij welke koeien de tailpaint is verdwenen. Dit geeft aan dat deze koe veel bereden is door andere koeien en dus hoogst waarschijnlijk tochtig is en klaar is voor inseminatie. Ook wordt verder gekeken dan alleen naar de tailpaint. De koe gedraagt zich anders. Ze is erg nieuwsgierig naar van alles en nog wat, ook haar lichaamstemperatuur is hoger wat je kunt voelen als je je hand op haar legt. Deze koeien worden geselecteerd en apart gehouden.
Na hel melken komt de initiator. Inmiddels zijn de geselecteerde koeien weer op de carrousel. De inseminator insemineert de koeien dan ook terwijl de carrousel draait! (wel op een langzame stand, maar toch!) Het aantal koeien dat geïnsemineerd moest worden liep soms wel op tot dik 80 koeien, en 1 uitzondering van 120 koeien. Arme inseminator……
In de ochtend zijn we dus met 3 mensen, 1 die melkt, 1 die het koe verkeer doet en Hennie die bekijkt welke koeien tochtig zijn. Als ik moet beginnen met melken betekend dat dat ik 3:45 in de melkstal sta en betekend dat mijn wekker om 3:15 gaat…… Ja ik moest er ook even aan wennen! Dat is echt midden in de nacht. Als ik koe verkeer moet doen mag ik een uur later beginnen. En soms 1 keer in de week uitslapen tot 6 uur! Joepie!

Sinds twee dagen heb ik nog 19 kalfjes bij mijn huis lopen, dit zijn de wat kleinere en degene die wat ziek zijn geweest. Deze krijgen voorlopig nog veel aandacht en liefde van mij. De rest van de kalfjes die ik met alle liefde heb verzorgd zijn nu naar een plek waar ze 24 uur per dag grazen. Daar blijven ze tot ze als drachtige vaars weer terugkomen naar de boerderij.

Ook heb ik gemaaid, geschud, balen gereden, kalveren hokken uitgemest (machinaal natuurlijk haha!), kalfjes verplaatst, hokken schoongespoten en ga zo maar door. Nee inderdaad, ik verveel me nog niet hoor!


Vakantie

Begin Oktober ben ik een weekend weg geweest op bezoek bij Mathijs Ramaker. Hij heeft een jaar in Australie en een jaar een New Zealand gewerkt. We hebben daar de boerderijen gekeken waar hij werkt. Waarbij er als grote verassing werelds grootste robot farm van de wereld bij zat! Maarliefst 24 robots in 1 stal. Kun je het je voorstellen?! Ik kon het niet, maar nu wel!

Eind oktober was zijn laatste week op de boerderij waar hij heeft gewerkt. Samen zijn we een week rond gaan touren. We zijn langs de westkust van het zuidereiland gereden, tot aan Queenstown en daarna via de oostkust weer terug naar het zuiden gereden. Jeetje wat was dat ontzetten mooi zeg! We hebben erg geluk gehad met het weer, hele mooie dingen gezien en erg gelachen. Kortom een super mooie week om nooit te vergeten.


BIG BIG SURPRISE!

24 december na gemolken te hebben in de ochtend zat ik niets vermoedend rustig aan mijn ontbijt. Beetje uit het raam te kijken, te genieten van mijn mooie achtertuin vol koeien. Totdat opeens daar iemand om de hoek kwam lopen…… Ja je raad het nooit… mijn moeder. Ik kon letterlijk mijn ogen niet geloven en deed dus ook helemaal niks. Ik stond erbij en keek erna. Ze sprak de andere medewerker aan die toevallig net buiten was en ik was het vol ongeloof allemaal aan het bekijken. Hij vertelde me dat ik binnen zat. Opeens keek ik mijn moeder recht in de ogen aan door het raam. Wat deed ze? Ze rende weg?! Ik was al redelijk in shock maar snapte er helemaal niks van. Moet ik nu opstaan? Moet ik er nu heen? Ik wist het echt even niet meer. Uiteindelijk toch maar besloten om richting de deur te schuifelen en ja hoor daar was ze weer. Toen zijn we elkaar in de armen gevlogen! Nog steeds niet begrijpend wat er allemaal aan de hand was. Dit kon toch niet?! Als klap op de vuurpijl kwam daar Zoé (mijn zus) ook nog eens om de hoek stuiven!!! Nouuu dit kon niet! Zo verbaasd en zo verast.

Zo bijzonder dat ze naar de andere kant van de wereld zijn gereisd om mij op te zoeken! Ongelofelijk. Dat is pas een mooie kerst. Vol blijdschap zijn we uiteindelijk bij de boer op de koffie gegaan en daar kreeg ik te horen dat ik 6 dagen vrij kreeg! Daarna heb ik ze de boerderij laten zien en hebben ze ook mee gemolken en kalfjes gevoerd. Het worden al echte boerinnen! Daarna hebben we dus 6 dagen met z’n 3e rond getrokken. Waarbij we in een campervan sliepen (die eigenlijk voor 2 personen slaap ruimte had). Maar ach hoe dichter bij elkaar hoe beter! Een super vakantie hebben we gehad. Op nieuwjaarsdag moest ik weer aan het werk. Mama en Zoé zijn toen nog een week op de boerderij gebleven waarbij we dag uitstapjes hebben gemaakt. ’S Ochtends moest ik dan werken en smiddags mochten we dan wat leuks gaan doen. Een middag zijn we naar Curio Bay gegaan. Dat is een baai waar wilde dolfijnen zwemmen. Zo gaaf! En tot ons grote geluk zwommen er heel veel toen wij er waren. Ze zwommen gewoon tussen de mensen heen en achter de canoe’s aan. Ja, toen konden we natuurlijk niet achter blijven. Dus ik en Zoé het super koude water getrotseerd. Uiteindelijk zijn we tot ongeveer een afstand van 5 m bij de dolfijnen vandaag geweest. Echt super ervaring! We zijn trouwens ook nog op een lama/alpaca farm geweest, met maarliefst 200 dieren! Wat een leuke beesten zeg!

De laatste dag samen zijn we naar Doubtful Sound geweest. Dat is een ongelofelijk mooi water dat naar de zee loopt (Ik kan stiekem wel zeggen dat het een van de mooiste dingen is die ik heb gezien tot nu toe). We hebben hier de hele dag op een boot door gebracht en een hele kolonie zeeleeuwen gezien. Echt ontzettend mooie natuur. Na aan het eind van de dag nog wat relax aan een meer gelegen te hebben zijn we lekker uit eten gegaan. Zoé en mama zijn toen richting het noorden vertrokken om nog een week door te reizen en ik ben weer terug naar de boerderij gegaan.


Social life

Ondertussen veel leuke mensen ontmoet hier. We zijn elke week nog veel met de Nederlandse club uit eten en op stap geweest. Daarnaast nog 3 duiste meiden ontmoet waarbij ik regelmatig heb gebbq. Ook met nog een ierse meid en wat kiwi’s (new zealandse mensen) naar een horse race geweest. Echt gaaf! Alle mensen kleden zich daar heel sjiek en allemaal fancy hoeden op enzo. Kwam ik daar aan met m’n spijkerbroek en gympies….. Volgende keer beter! De ouders van Sjef Hanenberg zijn nog langs geweest bij mij op de boerderij, dat was ook erg leuk! Ik heb ze een rondleiding gegeven en ze hebben mij pepernoten gegeven, joepie! Ook kwamen er nog twee andere Nederlanders kijken op de boerderij die ik mocht rondleiden. En ja hoor omdat de wereld toch zo klein is hadden we al snel gemeenschappelijke mensen die we allebei er goed kende! Grappig toch?! Zit je aan de andere kant van de wereld….


Het weer

De maand november (de dag dat ik terug kwam van vakantie) heeft het ontzettend veel geregend. Veel hagel, koud en nat. Dat was echt bikkelen weer. Want ja, je kunt hier niet even snel een binnen klusje in de stal doen, wat die hebben we niet! Tenzij je moest melken, dan stond je wel droog. Vanaf 1 december tot nu is het echt fantastisch weer geweest. Zon zon en nog eens zon. Heerlijk zomer weer en volop genieten. Hopelijk houdt dat nog even aan. Al kunnen we wel wat regen gebruiken voor de gras groei!


Overige nieuwtjes
- Ik heb in oktober een auto gekocht. Een bordeau rode ford farmont uit 1995. (even googelen voor de geïnteresseerde ;))
- Ik ben nog een dag mee geweest met schapen scheren, er bijzonder om te zien hoe dat gaat! Ze scheren 1 schaap in ongeveer 2 min!
- Jamie, de andere medewerkster heeft meegedaan aan de Young Farmers Contest. Hier moeten ze allemaal uitdagingen voltooien en hier krijgen ze dan punten voor. Dit zijn uitdagingen als het opzetten van een omheining, wisselen van een band, kunstmeststrooier instellen, eerste hulp verlenen, schapen keuren en ga zo maar door. Echt ontzettend leuk!
- Eens in de zoveel tijd komen we bij elkaar met de Young Farmers club en gaan dan vaak een activiteit doen zoals, race fietsen op zo’n baan met van die hoge bochten of wandklimmen.


Zo ik hoop dat jullie nu weer een kleine indruk hebben van waar ik mee bezig ben. Ik ben vast nog een heleboel dingen vergeten maar dat is mijn eigen schuld, had ik maar niet zo lang moeten wachten met een update haha!

10 februari ga ik op rondreis voor 6/7 weken. Dus waarschijnlijk dat ik daarna weer en update geef. (jaaa, nu heb ik een geldige reden om het uit te stellen)

Lieve groetjes van Coco uit New Zealand

p.s. ik mis jullie stiekem wel hoor….


  • 18 Januari 2015 - 01:41

    Bo:

    Leuk verslag Coco!

    Ik had natuurlijk eea van Zoe gehoord, nu lees ik het eens vanuit jouw perspectief! :)

    Liefs en veel succes en plezier nog!

  • 18 Januari 2015 - 09:42

    Mammie:

    Lieve boerin,

    Het was een weerzien en een vakantie om nooit meer te vergeten. Een unieke ervaring om jou in je werkomgeving bezig te zien. Vooral de neverending melkcarrousel waar 1000 koeien door jou gemolken worden getuigt van grote klasse en doorzettingsvermogen. Ik was al een grote fan van je maar nu ik alles met eigen ogen heb gezien heb ik nog meer bewondering voor je. Dit alles doe je met veel enthousiasme en met een blij gezicht. We hebben een heerlijke tijd gehad samen en nu is het zo jou beurt om te gaan wandelen, fietsen en je onder te dompelen en een van de vele intens blauwe meren waar je je helemaal alleen op de wereld waant. Een waanzinnig vakantieland waar we heel erg van genoten hebben. Liefs en dikke kus

  • 18 Januari 2015 - 09:57

    Jeannette:

    Ha die Lieve Cootje, bedankt voor je up-date. Edith is gelukkig weer thuis, het begon toch wat lang te duren vonden we hier, maar wat hebben jullie het fijn gehad. We leven hier met je mee, niet de hele dag, maar wel geregeld. We staan er steeds van te kijken, fysiek loeizwaar werk, achterlijk vroege tijden, je zult toch wel echt van het boerderij leven houden. Persoonlijk hoop ik dat het een Alpacaboerderij wordt of iets anders zachtaardigs zonder slacht. Ik zit momenteel tussen de kleren voor Syrische vluchtelingen, die gaan morgen de deur uit en mijn studie. Ik wens je een hele fijne dag, heel veel liefs Jeannette

  • 18 Januari 2015 - 12:30

    Catja:

    Hai lieve Coco, nou als ik je verhalen lees dan "petje af" voor je! Het is toch wel afzien, midden in de nacht op en het werk dat je allemaal loopt te verrichten. Maar het is natuurlijk wèl je ding, dat scheelt. Ja, wat een leuke verrassing van Edith en Zoë hè, ik kan me helemaal voorstellen dat je perplex was en even niets kon uitbrengen! Dat de natuur daar wonderschoon is geloof ik graag, we gaan binnenkort de geselecteerde foto's bekijken van jullie reis en samenzijn op de boerderij en ben heel benieuwd naar het landschap. Ben beetje jaloers op het mooie weer bij jou, hier is het kou en regen getsie. Fijn dat je over een paar weekjes een langere tijd kunt rondreizen en nóg meer moois zult zien. Nou, lieve schat, ik wens je nogmaals een fijne, goede 2e helft in Nieuw-Zealand toe en ik blijf op de hoogte van je belevenissen. Dikke knuffel, Catja.

  • 18 Januari 2015 - 18:23

    Buuf (Nathanie):

    Whaaaa buuf wat ben je ook een ongelofelijke topper!
    En wat doe je toch stoere dingen! Geniet ervan :)
    Leuk verslag, ik kijk al uit naar de volgende update!

    Dikke kus,
    Je buuf

  • 19 Januari 2015 - 11:43

    Carla Heemskerk:

    Ha die Coco,

    Met veel plezier lees ik en zie ik je mooie foto's van je update..
    Wat fantastisch, dat je bezoek van je mams en zus kreeg..
    Heerlijk zo weer even bij elkaar te zijn...

    Ook mijn respect heb je,
    voor het harde werken daar..
    Ik vind het hartstikke knap!

    Ik wens je een hele fijne vakantie toe..
    Veel plezier en geniet lekker van de tijd in Nieuw-Zeeland..

    Liefs van ons 4ren uit Rutten.. XX

  • 20 Januari 2015 - 21:56

    Juul:

    Hey Lieve Boere Topper!

    Wat een verhalen.. Wat klinkt het geweldig!
    MAAR wat moet je hard werken.. Die cv van jou Pfiew! Dit pakt niemand je meer af hoor, zo'n ervaring! Geniet van de tijd daar, alle mooie ervaringen. Vergeet niet te ontspannen af en toe!
    En die verrassing, echt zo leuk voor jullie! ha daar kan jac een voorbeeld aan nemen ;)

    Dikke knuffel
    Xxxx

  • 24 Januari 2015 - 04:22

    Aagje:

    He gezellig, je verslag. nog 12 dagen en je gaat de wei in, ik stel me dat dan zo voor, koeien die weer voor het eerst in de wei gaan, na in de winter op stal te zijn geweest, die zijn dan heerlijk opgetogen en maken zulke leuke koeiedansjes.
    Dat heb je natuurlijk al gedaan toen je mamsie en Zoe er waren, maar je gaat weer heerlijk toeren, alleen?
    nou meis een dikke liefs, xxxx

  • 16 Februari 2015 - 11:57

    Corina & Dwight:

    prachtige avonturen maak jij mee met veel verrassingen, daar is "boer zoekt vrouw" niets bij. er zou eigenlijk een filmverslag van jouw belevenissen in nieuw-zeeland moeten komen. we kijken nu al uit naar het volgende deel van wat je al meemaakt down under. trouwens, helemaal jaloers dat het bij jullie volop zomer is, kunnen we niet ruilen?

    groet, corina & dwight uit huissen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Coco

Actief sinds 27 Juni 2011
Verslag gelezen: 3606
Totaal aantal bezoekers 36089

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 01 Augustus 2014

New Zealand

04 Juli 2011 - 23 Augustus 2011

Stage in Canada

Landen bezocht: