Op naar een nieuwe fase met gekleurde koeien.... - Reisverslag uit Invercargill, Nieuw Zeeland van Coco Bruyère - WaarBenJij.nu Op naar een nieuwe fase met gekleurde koeien.... - Reisverslag uit Invercargill, Nieuw Zeeland van Coco Bruyère - WaarBenJij.nu

Op naar een nieuwe fase met gekleurde koeien....

Door: Coco Bruyere

Blijf op de hoogte en volg Coco

06 Oktober 2014 | Nieuw Zeeland, Invercargill

Hallo allemaal,

Toen was het zomaar alweer (iets meer dan) een maand verder en wordt het weer eens tijd voor een update van mijn kant!
De Koeien

Afgelopen maand is er weer veel gebeurd. Er moeten nog ongeveer 15 koeien kalven wat betekend dat we inderdaad zo’n 980 koeien aan de melk hebben. Het melken duurt in totaal ongeveer 3,5 uur. We hebben vier groepen koeien gehad de afgelopen tijd.
- Milkers: 3e kalfs en oudere koeien
- Heifers: vaarzen en 2e kalfs koeien
- Colostrums: koeien die net gekalfd hebben
- Penicillines: De koeien die onder behandeling van penicilline zijn

Momenteel bestaan de meeste koeien nu uit Milkers en Heifers en behoord een kleine groep tot de Colostrums en Penicillines.

Het bijzondere bij de Milkers is dat ze zelf naar de melkstal komen lopen! Er zit namelijk een tijdklok op de wei waar ze op dat moment zitten. Het bungy touw springt dan op de ingestelde tijd open en dan lopen ze zelf naar de melkstal. Super handig! Ze gaan meestal om de 12 uur naar een andere wei. Er zijn hier 72 weides dus dat lukt wel haha! Het is nu belangrijk dat ze de weides goed kort eten zodat de terug groei optimaal blijft. Als dat niet gebeurd maaien ze de wei ook wel eens. De koeien eten het gemaaide gras dan gewoon zelf op. Later als de grasgroei goed op gang komt wordt er ook wel ingekuild.

We gaan nu langzaam naar een andere fase namelijk de fase van het insemineren. Een deel van de koeien is al gecontroleerd op baarmoederontsteking. Ongeveer 9% van de koeien had hiermee te maken en is hiervoor behandeld. De vruchtbaarheid is ontzettend belangrijk in dit systeem omdat er maar een bepaalde tijd is dat ze kalveren willen hebben, namelijk augustus/september. Er komt dan ook een special team voor het insemineren straks. Het insemineren begint eind oktober en zal duren tot ongeveer midden januari. Ze gebruiken hier trouwens ook stieren die een kortere draagtijd geven!

Tail painting
Om te controleren of de cycles van de koeien goed op gang komt moet er gekeken worden of ze tochtig worden. Echter is dat niet heel gemakkelijk bij te houden met 1000 koeien… Daarom verven ze de achterkant van de koe (achterste eind van de rug bij de staart). Als een koe dan bereden wordt door een andere zal de verf eraf gaan. Zo kunnen ze controleren of ze dus tochtig wordt! Best handig dacht ik zo! De koeien die nog verf op hun rug hebben zullen hoogst waarschijnlijk niet tochtig zijn geworden. Deze kunnen dan behandeld worden. Wel een apart gezicht al die gekleurde koeien (zie foto).

Studiegroep
Afgelopen tijd ben ik ook een aantal keer naar een studiegroep geweest. Het is erg interessant en zo kom je veel te weten wat er speelt in de buurt en waar iedereen zich mee bezig houdt. Afgelopen tijd was dat vooral het aantal % dat gekalfd had en hoeveel gras er op het bedrijf aanwezig was. Hier wordt veel gewerkt met grashoogtemeters. Bij ons het bedrijf is het gras gemeten met een C-Dax voor de kenners onder ons.

Schapen en lammetjes
Zoals een aantal van jullie al op facebook hadden gezien heb ik een dag meegelopen op een schapen farm van 4000 schapen. Ja, wat een aantallen he! We hebben die dag de zwakke lammetjes met de hand melk gegeven en een aantal daarvan bij een nieuwe moeder kunnen plaatsen. Daarna gingen we de schapen die nog moesten lammeren controleren. Ja ik zal even vertellen hoe dat ging!
We zagen een schaap die wat moeite had met aflammeren dus wij moesten die gaan helpen. Maarja dat schaap had daar weinig trek in. Dus wij met de quad erachteraan geracet. Opeens springt die boer van de quad af en duikt op het schaap. Ik er dus ook maar snel afgesprongen. Hij hield het schaap vast en ik mocht de lammeren eraf halen. Echt heel bijzonder! Ik had het nog nooit gedaan maar ik dacht het zal wel ongeveer het zelfde zijn als bij koeien haha! En dat was ook wel zo alleen veel makkelijker en lichter. Ik mag daar ook nog een keer terug komen om schapen te leren scheren. Lijkt me super leuk! Alleen schijnt fysiek wel zwaar te zijn. Maarja ik heb nu inmiddels al zo veel spieren….. ;)

Het weer
We hebben de afgelopen tijd super mooi weer gehad! ’s Ochtends nog wel fris maar in de middag heerlijke zon met 15 tot 20 graden. Helaas afgelopen weekend de winter terug gekeerd met hagel en sneeuw buien. Jeetje wat kan dat koud zijn op de brommer! Je kunt hier ook maar zo 4 seizoenen in 1 dag hebben. Het weer kan snel veranderen. Toch maar hopen dat de lente zich snel voort zet!

Nog wat kleine nieuwtjes
- De veestapel bij mij thuis is inmiddels uitgegroeid tot 197 kalfjes die ik nog altijd zelf voer, 4 (hopelijk) drachtige schapen die in mijn tuin rond lopen en 2 grote en een baby geitje. Best gezellig als die beestjes zo dichtbij :)
- Laatst weer met de Nederlandse groep naar de pub geweest. Alleen was ik op de terugweg nogal verdwaald midden in de nacht met een bijna lege telefoon en een bijna lege tank…. Ja dat was even zweten maar gelukkig de weg terug gevonden.
- Ik had een auto geregeld die ik voor een kleine vergoeding zo lang kon lenen als ik wou. Helaas heeft de andere stageloopster hier een ongeluk (ze hebben zelf gelukkig niks) mee gehad waardoor de auto afgeschreven is. Ik moet dus opzoek naar een nieuwe jammer genoeg.
- We praten en smsen hier eigenlijk altijd in het Engels. Best handig om mijn Engels te verbeteren.
- Ik vervoer tegenwoordig ook kalveren op mijn brommer. (Ja je moet jezelf blijven uitdagen he)

  • 06 Oktober 2014 - 10:50

    Papa:

    hé Coco,
    wat een verhaal. ( wel technisch ) maar ik snap het wel.
    ik ga nog naar de foto's kijken.
    dit is hard werk, maar dat kun je wel.
    ik ben net terug uit de Bretagne op de moto, 11 dagen rond gereden en Bruno ( de broer van Miriam, weet je wel ) bezorgt. nu weer thuis super gezellig.
    alors je te souhaite une bonne journée et à bientôt
    gros bisous

    el papa

  • 06 Oktober 2014 - 11:17

    Amanda:

    Wat leuk om je verhaal weer te lezen en de mooie foto's te bekijken!
    Leuke weetjes ook.. een kalf vervoeren op je brommer, leg je ze in de buddy of mogen ze op je nek zitten? haha!
    Hopelijk komt voor jou ook snel de lente er aan, heerlijk werken in de zon!

    dikke kus, spreek je snel!
    Amanda

  • 06 Oktober 2014 - 14:33

    Zusje:

    Super leuk om weer een berichtje van je te lezen! Hahaha kalveren voeren op de brommer! Heb je daar geen foto's van?? :P Wat een leuk gezicht die gekleurde kontjes! Jammer van de auto, hopelijk komt daar snel een andere oplossing voor. Heerlijk dat jij lekker al de lente in gaat, daar ben ik hier wel jaloers op. En 72 weiden?? Raak je daar nooit de weg kwijt? Heb je af en toe ook nog wel een vrij? Ik mis je wel hoor lieffie. Ik tel de maandjes af tot ik je weer zie. Heel veel succes daar, ik denk aan je en ik kijk met smart uit naar je volgende berichtje! Kusje je zusje xxx

  • 06 Oktober 2014 - 22:46

    Mamsie:

    Lieve Coco,

    Jeetje, wat een mooie kiekjes weer. Ik zie nu eindelijk voor het eerst zo"n grote carrousel om te melken. Ziet er erg efficiënt en strak uit zeg! En op een andere foto zag een een stukje van je bed met een uitzicht waar wij alleen maar van kunnen dromen! En dan die eindeloze sliert koeien. Dat is een prachtig plaatje. Grappig dat de milkers zelf naar de stal komen om gemolken te worden. Dat scheelt alweer een ritje op de motor.

    De drukste tijd van het kalveren ligt alweer achter je en het insemineren begint dus nu. Hoe kan het dat er verschil van draagtijd is als een koe door een stier gedekt wordt of door kunstmatige inseminatie? Mag je zelf ook nog insemineren? Volgens mij kon jij dat heel goed en waren bijna alle koeien drachtig die jij gedaan had toch? Ben benieuwd.

    Wat heerlijk dat je eind van de week drie dagen vrij bent. Even van de mooie omgeving genieten en ervaringen delen met een klasgenoot. Hopelijk kun je voor die tijd nog een auto regelen. We volgen het graag allemaal. Langzaam aan gaan hier de bomen kleuren en kunnen we de verwarming weer aan zetten. Ook wel weer gezellig binnen met de kaarsjes aan. Maar er gaat toch niets boven de lente en dat is heerlijk voor je. Bizar dat het weer daar op een dag zo wispelturig kan zijn zeg. Ik begrijp nu ook beter waarom ze je in zulke stevige bedrijfskleding gestoken hebben ;)

    Geniet van je komende vrije dagen Cootje en we volgen je met veel plezier.

    liefs mamsie

  • 06 Oktober 2014 - 23:36

    Buufie Aag:

    Lieve Coco,
    Gezellig weer een bericht van jou, Ik krijg steeds meer een beeld hoe het bij jouw bedrijf in zijn werk gaat.
    Nou meisie , geniet de lente in al zijn facetten, lekker knuffelen met jouw kalfjes, Heb je nu ook een band met de kalfjes, herken je ze, of is het te groot aantal.
    Daag Boerinneke in hart en nieren. bedankt voor je up to date, leuk!!!!
    Veel liefs uut t Ernhemse, en ja net wat je Mamsie schreef, de herfst neemt in omvang toe, het wordt kouder, steeds meer blaadjes op de grond, de volle kleurenpracht laat nog even op zich wachten, maar....
    kortom bij jou lengen de dagen, en bij ons gaan de lichtjes in huis eerder aan. alles heeft zijn charme.
    heel veel liefs en een dikke tuut, dat zeg ik altijd tegen mijn moeder en zij tegen mij, Ma komt uit Friesland.
    xxxxx Buufie Aag

  • 08 Oktober 2014 - 20:08

    Marijn:

    Heeee Coco!

    Haha wat een verhaal! Klinkt echt super leuk en herkenbaar.
    Kijk al uit naar je volgende verhaal;)

    Geniet ervan!

    Marijn

  • 10 Oktober 2014 - 13:32

    Jacqueline:

    Hoi Lieve Coco,

    Wat een leuke verhalen om te lezen.
    En wat een mega grote organisatie! Wat ontzettend mooi om dat te mogen ervaren.
    Tussen de regels door lees ik natuurlijk ook dat het hard werken is en wat doe je dat goed zeg!!!
    Je leven lang straks een prachtige ervaring die niemand je meer kan afnemen.Mooie foto's ook!
    Ik ben nu alweer benieuwd naar je volgende update!
    Wat fijn dat je richting de zomer gaat.
    Nou Coco,nog heel veel succes daar en veel plezier voor de komende tijd!
    Een lieve groet van ons allemaal en van mij een dikke kus. X

    Liefs (tante) Jacqueline

  • 26 Oktober 2014 - 09:07

    Carla Heemskerk:

    Hoi Coco,

    Beetje een late reactie van mij, maar heb dit verslag gemist...

    Wat een prachtfoto's weer..
    Vooral die van die roodbonte kalveren en de schaapies..

    Geweldig avontuur beleef je daar weer..
    Ik lees het met veel plezier..
    En idd je spierbundels zullen wel groeien ja hihi

    Veel plezier daar...
    Hopelijk wordt het weer daar gauw aantrekkelijker!!

    Liefs uit Rutten...


  • 28 Oktober 2014 - 19:57

    Jeroen:

    Hey Coco!
    Leuk bericht om te lezen. Had al een tijdje niet gekeken. Leuk om je beweidingservaringen te lezen, iets om toe te passen op het nieuwe 'beweidingsbedrijf' op de schoolboerderij. Ik wil ook wel naar die paddocks toe (wellicht iets minder dan de 75). Inmiddels hebben we ook een c-dax en hoop ik dat we met paddocks wat makkelijker met een grass wedge kunnen werken, zeer interessant voor studenten om mee te werken. Nu op zoek naar goed vee voor dit beweidingsbedrijf!

    Verder gaat alles goed in Dronten! Uiteraard missen we je! maar horen uiteraard tzt graag van je ervaringen!

    Groet!
    Jeroen

  • 30 Oktober 2014 - 06:49

    Willem Peetoom:

    Hoi Coco

    Een beetje late reactive op je nieuwe verhaal maar ik vond het weer erg interessant
    wat je daar allemaal doet en die prachtige foto's erbij.
    dat werken met verf is inderdaat een mooi system,het is ook niet niks om al die koeien
    weer optijd drachtig te krijgen dat ze volgend jaar weer op het zelfde moment afkalven.
    Als ik je zo op die brommer zie dan zie je er goed uit en die lach op je gezicht is er ook
    nog steeds,dus het kan niet anders dan goed met je gaan.
    Fijn dat je het voorjaar tegemoed gaat kan je daar ook genieten in je vrije dagen.
    Wel vreemd jij krijgt het voorjaar en zomer en wij hier in Alberta duiken laagzaam de
    winter in.
    Zal de volgende keer een beetje eerder naar je verslag kijken,maar heb het een beetje druk
    met het volledig boer zijn.

    Groeten Willem uit het nu nog groene Alberta.

  • 13 November 2014 - 21:38

    Dwight & Corina Huissen:

    Jouw verslag lezende kun je zo veearts worden. We hebben er in ieder geval iets van geleerd, maar het is wel ingewikkeld. Je bent echt een expert. Jaloers zijn we ook op je nu het in Nieuw-Zeeland lente is geworden, terwijl wij in de kou gaan. We zijn benieuwd hoe Kerst in Nieuw-Zeeland wordt gevierd. Heb je trouwens geen last van heimwee? Net gehoord van je vader dat je een schok hebt gehad, oei dat was schrikken. Doe maar voorzichtig. Veel liefs uit Huissen en van Trou-Duc. We wachten met spanning af op je nieuwe verslag.

    Dwight & Corina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Coco

Actief sinds 27 Juni 2011
Verslag gelezen: 1606
Totaal aantal bezoekers 36097

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 01 Augustus 2014

New Zealand

04 Juli 2011 - 23 Augustus 2011

Stage in Canada

Landen bezocht: