700 kalfjes verder... - Reisverslag uit Invercargill, Nieuw Zeeland van Coco Bruyère - WaarBenJij.nu 700 kalfjes verder... - Reisverslag uit Invercargill, Nieuw Zeeland van Coco Bruyère - WaarBenJij.nu

700 kalfjes verder...

Door: Coco Bruyere

Blijf op de hoogte en volg Coco

31 Augustus 2014 | Nieuw Zeeland, Invercargill

Hallo allemaal!

Weer een berichtje vanuit de andere kant van de wereld.
Afgelopen weken zijn we heel druk geweest. Niet alleen hebben we 700 kalfjes voorbij zien komen maar ook het aantal koeien op het bedrijf is gegroeid naar 1000. Wat betekend dat alle koeien nu thuis zijn maar nog niet alles heeft gekalfd. Momenteel melken we iets boven de 700 koeien. De eerste keer melken van de vaarzen is een bijzonder gevaarlijk werkje. Wat kunnen die dieren trappen zeg!!!! We worden wel geïnstrueerd hoe we dat het beste kunnen doen maar dan nog blijf het erg oppassen. Gelukkig doet Hennie zelf de meest gevaarlijke. Van de week moest ik een keer op een koe gaan zitten tijdens het melken omdat hij hem anders bleef aftrappen! Ook wel op de foto te zien.

Ja, ik beleef hier veel bijzondere dingen. Leuke maar ook wel minder leuke dingen. Je hebt veel te maken met leven en dood. Verder gaat het goed, inmiddels heb ik de meeste spieren die ik hier nodig heb wel aardig opgebouwd haha! Soms is het wel bikkelen omdat nog wel eens koud kan zijn en het hard werken blijft. Wel krijgen we ´s middags de tijd om goed te lunchen en even bij te komen.


Goed naar de dieren leren kijken

Je leert hier ook om veel naar de dieren te kijken. Ik was in Nederland gewend om de kalveren individueel te voeren. Zo weet je precies hoeveel hij opheeft. Hier worden de kalveren tegelijk gevoerd in 1 grote ton met meerdere spenen eraan. Je moet dan echt goed naar de buikjes van de kalveren kijken of ze genoeg hebben gehad. Ook het zoeken van moeders van de geboren kalfjes is niet altijd makkelijk. Je moet dus goed kijken hoe het dier eruit ziet en of ze gekalfd zou kunnen hebben. Bij sommige is dat overduidelijk maar lang niet bij allemaal.


Mijn werkdag

’s Ochtend begin ik tussen half 6 en 6 uur. Dan gaan we op zoek naar kalfjes in de afkalf paddocks. Het is bijzonder om te doen. Je hebt dan zo’n lampje op je hoofd omdat het heel donker is. In de verte zie je dan al de lichtjes van de koeien ogen verschijnen. En als je dan dichterbij komt zie je opeens ook kleine verlichte oogjes verschijnen van de geboren kalfjes. Die nemen we dan mee en doen ze bij elkaar ik hokken met veel stro. Daarna help ik met het voeren van de nieuwe en de andere kalfjes en met het schoonmaken in de melkstal. Dan gaan we meestal naar huis om te ontbijten en koffie te drinken. Soms nog een klusje na de koffie en anders hebben we lange pauze tot een uur of half 2. Meestal ga ik dan de koeien ophalen. Dat is echt prachtig om te doen!! 700 koeien die op je staan te wachten om te mogen lopen. Dan laat je ze gaan en gaat de hele stoet achter elkaar aan richting de melkstal. Echt prachtig gezicht. Hier heb ik ook een foto van toegevoegd. Natuurlijk op de foto lang niet zo mooi als in het echt. Als alle koeien op hun plek zijn melk ik ze samen met de andere medewerkster. Dit duurt ongeveer 3 uur. Ook dit was even wennen in het begin. Zoveel koeien melken ben ik nog niet echt gewend en dan hebben we ze nu nog niet eens allemaal. De ochtenden worden nu rustiger omdat we nu ongeveer maar 5 kalfjes per morgen krijgen en 10 tot 20 per dag. We krijgen er in de komende weken nog 250 bij en dan zit het afkalf seizoen er alweer op.

Nu sinds ongeveer 3 dagen voer ik ook de kalfjes die in een schuur dicht bij mijn huis staan. Dit zijn er 162. Leuk dat ze zo dichtbij staan en wat een hartelijk ontvangst krijg je daar elke morgen!! Voeren wordt dan soms wel een uitdaging met 30 kalfjes in 1 hok.

Na het werk doen we nog wel eens een biertje met z’n alle om de dag af te sluiten. Afgelopen vrijdag avond was er een barbecue met groot vuur bij de buurman dat was ook erg gezellig.


Vrije tijd

Ik heb tot nu toe 2 vrije middagen gehad. Eén daarvan heb ik besteed aan wat bijslapen, kleren wassen en uitrusten. De tweede ben ik samen met de stageloopster en haar tweelingzusje naar het toeristische Bluff gereden. Dit is een plaatsje aan de kust. De tweede zaterdag avond dat ik hier was zijn we met een hele groep Nederlanders uit de buurt uit eten geweest. Dat was erg gezellig en we hebben nu ook een app-groep met al deze mensen. Zo kan er makkelijk wat afgesproken worden voor het weekend. Het zijn mensen die hier zelf wonen, hier tijdelijk werken, stagelopen of nog weer anders. De meeste komen (oorspronkelijk) uit Nederland. Die Nederlanders zoeken elkaar ook altijd op hè!

Een keer ben ik mee geweest met veevervoer om droge koeien op te halen. Dit was 5 kwartier rijden. Hierdoor heb ik een stukje van de omgeving kunnen zien. Het is echt een prachtig land!

Twee zaterdag avonden heb ik besteed aan Rugby kijken bij de familie. Rugby is hier net zo populair als voetbal bij ons in Nederland. Bijzondere sport moet ik zeggen, wat gaat dat hard zeg!

Vandaag mijn eerste vrije dag dus tijd om wat voor jullie te typen en voor het eerst deze maand uit slapen!! (Helaas was ik om 6 uur alweer klaar wakker)


Links rijden

In New Zealand rijden ze allemaal links. Dat is best even wennen! Ik stap dan ook regelmatig aan de verkeerde kant van de auto in haha! Zelfs in de supermarkt heb ik dan ook nog wel regelmatig bijna een botsing met iemand omdat zij precies aan de andere kant lopen.
Het gaat dus goed hier! Ik hang nog steeds de harde werker uit en ga dat ook zeker proberen vol te houden deze tijd.


Liefs Coco

  • 31 Augustus 2014 - 08:31

    Aagje:

    Lieve Coco,

    Ha lieverd, wat fijn om je bericht te lezen, en wat een mooie foto's, ik vind vooral de foto dat de koeien opgehaald worden om gemolken te worden mooi. en jah, dat prachtige kalfje met dr mooie ogen, ooooh
    En jouw foto bij de zee, het geeft zo mooi weer, jouwe spaarzame vrije dagen, tussen al je werkfoto's.
    Wat ben jij begaan met het vee, de kalveren, mooi om te lezen, jouw hart is er bij betrokken.
    Ik denk dat als de kalverentijd voorbij is, dat je het wat betreft spierkracht wat rustiger aan mag gaan doen.
    Gelukkig doe je ook leuke dingen, en wat zal jij genieten als je gaat rondreizen.
    Hier op de Bult zie je al een beetje dat de herfst intreed, de paddenstoelen rijzen de grond uit, veel regen, en voor ons doen wat fris, 17 graden.
    Volgende week sta ik met een vriendin op de kunstmarkt op het plein in de Geitenkamp, leuk heb ik zin in, van al mijn werk laat ik een ansichtkaart maken, oh ik bedenk me net, dat het miskien wel leuk is om post te krijgen, lekker ouderwets, mail ff je adres, ga ik je er 1 opsturen.
    Nou meis, ik wens je nog een goede en fijne werktijd daar en een dikke knuf xxxx Buufie Aag

  • 31 Augustus 2014 - 10:30

    Mammie:

    lieve schat,

    Zomaar uit het niets is er dan die langverwachte update! Mijn hart maakte een huppeltje van blijdschap. Geweldige foto's! Zo kunnen we heerlijk meegenieten van de avonturen op de boerderie! Onvoorstelbaar leuk om de koeien richting melkstal te zien kuieren en wat zijn het er veel! Met zo'n referentiekader zal het in de toekomst als je nog eens in Nederland op een boerderij rond struint alleen maar makkelijker zijn en kun je zoveel voordeel halen uit je ervaring en opgedane kennis. Fijn dat de lente bij jullie in aantocht is. Hoe is het met de muizen in huis? Hebben die al de lentekolder en gezinsuitbreiding? :) Super dat je wat meer vrije tijd krijgt zo langzaam aan om af en toe een uitstapje te maken en een beetje uit te puffen. Ik ga eind van de week naar Sicilië en ik stuur je een appje als ik er ben. Lieve Coco pas goed op jezelf, geniet en vier het leven.
    Een hele warme knuffel van mamsie en ik ben heel trots op je!xxxx

  • 31 Augustus 2014 - 10:43

    Carla Heemskerk:

    Ha die Coco,

    Geweldig om het verhaal te lezen en de foto's te zien van je avontuur..
    Wauw...wat een prachtige omgeving daar ook...
    Op de foto's is het te zien, dat je het goed naar je zin hebt..
    Dat is fijn voor je..
    Geniet van je vrije dagen en veel werkplezier ook...

    Groetjes en liefs vanuit Rutten...


  • 31 Augustus 2014 - 10:59

    Zooitje:

    Lieve snoepie! Wat een leuke verrassing om weer een bericht van je te krijgen. En wat een geweldige foto's! Super leuk om zo'n enorme stoet koeien naar de melkstal te begeleiden, en wat een snoezige kalfjes!! Ik weet dat je hard moet werken en toch straal je op alle foto's :) Ik begin je wel steeds meer te missen.. Dinsdag onze verjaardag zonder jou, zullen we dan nog even skypen? Nou lief, geniet lekker daar! Wij gaan de herfst in (meehhh) en jij de lente dus dat zit wel goed geloof ik! Dikke kus en love you

  • 31 Augustus 2014 - 11:28

    Renate:

    Lieve Coco,

    Wat geweldig om te lezen wat je er allemaal beleeft.
    De foto`s zijn prachtig! Vooral die van die kalfjes en die hele rij met koeien. Ik kan me heel goed voorstellen, dat het een heel hartelijk ontvangst is als je die stal binnen loopt met al die kleine kalfjes en een hok. Daar word je toch direct heel blij en gelukkig van...Nou ik snap het wel dat je er ondanks alle vermoeidheid toch mee door kan blijven gaan Coco. Toppie! Maar wat een hoeveelheid al die kalfjes en koeien!? Echt onvoorstelbaar...
    Dat het daar nu dus lente wordt zal het voor jou ook makkelijker maken denk ik. Minder koud en somber en het wordt langer licht.krijg je vanzelf ook weer meer energie... Hier gaat het inderdaad richting de herfst ...dus als jij straks weer terug komt in de lente (Tenminste je zou acht maanden weg blijven begreep ik?) Heb je weer een lente voor de boeg... hoe raar is dat?? Hahah...
    Jammer, dat je niet al teveel vrije tijd hebt daar....dan zou je wat kunnen gaan zien van de omgeving, maar ja, je kunt natuurlijk niet alles hebben...
    Ik volg je berichtjes met veel plezier, dus ben benieuwd wat je de volgende keer weer schrijft!

    Liefs dikke knuffel en maak er wat van daar!!

    XX Renate

  • 31 Augustus 2014 - 12:32

    Amanda:

    hee lieve coco!
    Wat leuk inderdaad om weer een mooi ervaringsverhaal van je te lezen! je bent echt een bikkel om trots op te zijn! Zo te lezen geniet je enorm van de dingen die je ziet, en leer je ontzettend veel. mooi!! Ik ben er trouwens van overtuigd dat je echt terugkomt als een spierbundel!
    tot op skype,
    veel liefs en een dikke kus!
    Amanda

  • 31 Augustus 2014 - 12:44

    Jeannette:

    Ha die Cootje, wat een mooie foto's en wat een harde werker ben je. Het ziet er zo modderig en koud uit, maar wel erg wijds en ik moet zeggen zo ver van huis, dat ik je moedig vind. Al begrijp ik wel als ik de kalfjes bij de drinkbak zie en de koeien in een brede stroom over de weg zie gaan, je liefde voor de melkveehouderij. In Frankrijk bij mij in de buurt stonden van die mooie witte koeien. Waarschijnlijk niet voor de melk. Voor ik terug naar Nederland ging zag ik een stier in de kudde staan. Een heel groot, machtig dier. Eigenlijk zoals het in mijn jeugd ook ging. Heel natuurlijk. Hier regent het en schijnt de zon door de druppels heen. Eigenlijk is het al zulk weer sinds je vertrek. Ik heb nog nooit zoveel regenbogen gezien als de laatste maand. Wij gaan de herfst in, ik zag het aan de ramen van mijn auto en de spinnenwebjes aan de spiegels. Voor jou een hele fijne dag, zorg maar goed voor jezelf en ik begreep dat jij de lente tegemoet gaat. Tot later, veel liefs Jee

  • 31 Augustus 2014 - 14:49

    Corina & Dwight:

    Wow Coco, wat een superfoto's met echte Hollandse luchten. Mooi verslag trouwens, net alsof we er zelf bij zijn. We krijgen wel de indruk dat het aanpoten is op de boerderij en ook nog eens vroeg opstaan. Veel verstand hebben we niet van het melken, maar dat gaat in Nederland toch machinaal? Wat doen de boeren eigenlijk met de mest? Wordt dat net zoals bij ons op een verantwoorde manier verwerkt? Heeft het de laatste tijd nog gesneeuwd? Nog een paar weken en dan begint bij jullie de lente. Verschilt het eten in Nieuw-Zeeland veel met dat van in Nederland? Iedere dag aardappels? Met spanning wachten we de volgende episode van je avonturen af.

    Veel liefs vanuit een nat Huissen,

    Corina & Dwight

    PS: We zien net dat Trouduc ruzie heeft met een zwarte kat zonder staart; hij rent nu naar jullie tuin

  • 01 September 2014 - 09:20

    Shi:

    Hee lieve Coco!

    Eindelijk lees ik al je verhalen! wat een (zwaar maar mooi) avontuur tot nu toe! Heel erg leuk om jou verhalen en ervaringen te lezen, Al die kalfjes zijn erg schattig maar veel werk zo te zien. Wat is het hard werken, je zult wel aankomen door al de extra spieren die je kweekt. Fijn dat je nu wat meer vrije tijd hebt, en de kalfjes dicht bij je huis voeren is natuurlijk wel handig.
    Maar mijn god al die koeien ophalen! dat is wat anders dan een hand vol friesjes uit de wei halen (die dan ook niet eens altijd meewerken om 11 uur savonds)

    Ik kijk uit naar meer verhalen! Oh en foto's want dat is ook 'amazing' om te zien, heel mooi, erg duidelijk welke je zelf hebt gemaakt:) lieve coco, veel suc6 en plezier met werken, en hopelijk komen er behalve het werk ook meer leuke uitstapjes en afspraken met je je buren, collega's en nederlandse vrienden daar:) Je ging toch ook op het einde rondtrekken? Maar dat horen we van te voren vast voordat je vertrekt.

    Liefs!

  • 02 September 2014 - 20:41

    Martine:

    Hoii Coco!!

    Wat een super leuk verhaal! En super leuk om te horen dat je het daar zo naar je zin hebt :)
    Het klinkt echt als hard werken, dus de dagen zullen wel voorbij vliegen!

    Veel plezier met de kalfjes en succes met werken!

    We houden contact!

    Liefs Martine

  • 10 September 2014 - 01:36

    Jeroen:

    Hey Coco!
    Wat leuk om je ervaringen te zien en te lezen! Mooie update en prachtige foto's!
    Geniet van van je prachtige tijd daar (ook als het even tegen mocht zitten!)..
    En.. vergeet niet om de interessante beweidingssystemen in NZ te bekijken ;-)
    (... ook handig als je weer terugkomt in NL)
    Groet!
    Jeroen

  • 14 September 2014 - 19:46

    Willem Peetoom:

    Weer een leuk verhaal van al je belevenissen daar coco,men mooie foto's.
    vooral die waar je op een koe zit echt geweldig nergens bang van.
    De laatste keer dat ik contact met je had moisten er ongeveer nog 100 kalven,
    dat zal nu wel aardig opschieten.Goed dat je nu ook wat meer tijd heb om
    andere dingen te doen en de omgeving te verkennen .
    Je was al een sterke meid,maar als je straks terug komt in Nederland kun je
    helemaal je mannetje aan.Ga zo door jij kan diten geniet ervan,je doet
    zoveel ervaring op dat je straks overall terecht kan.

    Groeten Willem Alberta Canada

  • 25 September 2014 - 14:44

    Wim En Carla Hanenberg:

    Ha Coco,

    Wij zijn de ouders van Sjef je oud studiegenoot uit Dronten,
    Ik heb je berichten tot nu toe gevolgd omdat wij van plan zijn over een maand af te reizen naar Nieuw Zeeland.
    Als ik het goed heb komen we vrij dicht bij jou in de buurt.
    Als echte melkveehouders zijn we razend nieuwsgierig hoe het daar in zijn werk gaat met al die kalvende koeien. Mocht het gelegen komen dan willen we je opzoeken en kun jij ons alle ins and outs vertellen. Volgens mij leer je snel en ben je lekker enthousiast.
    We zullen contact houden. Past het niet of heb je hier geen zin in dan moet je dat ook gewoon aangeven!

    groetjes Wim en Carla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Coco

Actief sinds 27 Juni 2011
Verslag gelezen: 930
Totaal aantal bezoekers 36095

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 01 Augustus 2014

New Zealand

04 Juli 2011 - 23 Augustus 2011

Stage in Canada

Landen bezocht: